BASES XXVIII CONCURS MIRNA LACAMBRA
03/07/2024 - 05/07/2024 (Teatre Principal / Carrer Sant Pau, 6 (Sabadell))
Primer pas cap a la professionalització
En el seu inici, l'Associació d'Amics de l'Òpera de Sabadell (AAOS) va crear el Concurs Eugenio Marco, transformant-lo posteriorment en el Concurs Mirna Lacambra per a l'accés als cursos de l'Escola d'Òpera de Sabadell, creada el 1996, complint així amb la seva filosofia de recolzar i promocionar els nostres joves cantants. L’entitat també atorga premis especials en els concursos Tenor Viñas, Germans Pla, Camerata Sant Cugat i Josep Palet.
Igualment, és un fet constant la contractació de joves valors en les temporades del Cicle Òpera a Catalunya, que organitza actualment la Fundació Òpera a Catalunya (l’AAOS n’és un dels fundadors).
Amb aquest XXVIII curs (la novena edició gestionada per la Fundació Mirna Lacambra - Xavier Gondolbeu), dedicat al muntatge de l'òpera La bohème de Giacomo Puccini, pretenem preparar de forma exhaustiva els alumnes en tot allò que requereix una bona representació operística: tècniques d'interpretació escènica i musical, expressió corporal, estil, dicció, etc. Tot plegat amb l'objectiu final de representar l'òpera davant el públic. D'aquesta manera, els alumnes seleccionats en el Concurs actuaran en el Teatre La Faràndula de Sabadell, previs assaigs amb orquestra, en la mateixa producció de La bohèmeque transcorrerà en paral·lel pel Cicle Òpera a Catalunya a càrrec dels artistes professionals.
A tot aquell que comença en aquest apassionant món de l'òpera se li demana experiència, cosa bastant difícil d'adquirir en el nostre país. Doncs bé, això és el que oferim: experiència, treballada amb tota la dedicació i seriositat que sempre ens han caracteritzat. El primer contacte amb l'escenari, l'orquestra, l'escenografia i el vestuari davant el públic és inoblidable per a un cantant. Amb la nostra Escola d'Òpera de Sabadell pretenem que els futurs professionals de l'òpera d'aquest país recordin sempre aquesta primera vegada, aquest primer pas cap a la professionalització.
Fundació Mirna Lacambra – Xavier Gondolbeu
Aquesta fundació fou creada el desembre de 2013, i posteriorment inscrita en el Registre de Fundacions de la Generalitat de Catalunya, per voluntat dels seus fundadors, el matrimoni format per Mirna Lacambra i Xavier Gondolbeu que, després d’estar al front de l’AAOS de manera infatigable durant 31 anys, van sentir que s’havia de donar un pas al front amb la fi d’assegurar la continuació del projecte de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, preservant el seu llegat i amb una clara visió de futur.
Aquest és el principal objectiu de la Fundació, però també en té d’altres. Un dels més importants és la projecció de l’Escola d’Òpera de Sabadell. Així doncs, us donem la benvinguda a les activitats de la Fundació Mirna Lacambra - Xavier Gondolbeu, que seguirà infatigable amb el seu treball de foment i dinamització de l’espectacle operístic, sempre tenint com a principals beneficiaris els joves talents del nostre país. Calendari del Concurs
Diumenge dia 30 de juny de 2024 tancament de la inscripció a les 24:00 h.
El Concurs es desenvoluparà durant els dies 3, 4 i 5 de juliol de 2024. Els assaigs i les proves pel concurs s’efectuaran al Teatre Principal de Sabadell (C/Sant Pau, 6). Els assaigs seran als matins i les proves del concurs a la tarda a partir de las 16:00 h.
Dimecres 3 de juliol de 2024
Prova selectiva
Dijous 4 de juliol de 2024
Prova selectiva
Divendres 5 de juliol de 2024
Prova final
Pianista del Concurs: Marta Pujol
Jurat
El Jurat del Concurs estarà format pels següents membres:
. Mirna Lacambra, cantant, Presidenta de l’AAOS i Directora Artística de la Fundació Òpera a Catalunya.
. Daniel Gil de Tejada, director d’orquestra i de cor.
. Eduard Giménez, cantant i professor del Conservatori del Liceu.
. Dalmau González, cantant i professor de cant.
. Francesca Roig, professora de cant.
. Pau Monterde, director teatral i professor de l’Institut del Teatre.
. Miquel Gorriz, actor, director teatral i professor d’interpretació.
. Jordi Torrents, secretari del Jurat.
BASES
1. Podran participar en aquest Concurs tots els cantants de nacionalitat espanyola o estrangers residents a Espanya, que tinguin la carrera de cant acabada en un Conservatori Oficial o equivalent amb professor particular.
2. S’estableix com a màxima l’edat de 33 anys.
3. Queden exclosos de la participació en aquest Concurs els cantants que hagin debutat en escena com a professionals interpretant papers protagonistes.
No estan exclosos els cantants que hagin participat com alumnes dels anteriors cursos de l’Escola d'Òpera de Sabadell, a menys que es trobin en la situació descrita en el paràgraf anterior.
Repertori del Concurs
4. Els concursants hauran de presentar:
A) Prova selectiva: una ària de Giacomo Puccini triada per ells (no pertanyent a l'òpera La bohème), més una altra ària o fragment de l'òpera del concurs que lliurement decideixi el jurat, interpretades de memòria i en l'idioma original.
B) Prova final: Repertori obligatori: LA BOHÈME.
Mimì, soprano.
. Sì, mi chiamano Mimì (Ària 1er acte).
. O soave fanciulla (Duetto 1er acte).
. Donde lieta uscì (Ària 3er acte).
. Addio dolce svegliare (Quartet final 3er acte, després de l’ària de Mimì).
Musetta, soprano.
. Quando me´n vo (Ària 2n acte).
. Che vuoi dir (Quartet final 3er acte, després de l’ària de Mimì).
Rodolfo, tenor.
. Che gelida manina (Ària 1er acte).
. O soave fanciulla (Duetto 1er acte).
. Dunque è proprio finita!... (Quartet final 3er acte després de l’ària Mimì).
. Con pariglia e livree (Dúo principi 4art acte fins poichè è morto amor…).
Marcello, baríton.
. Che faceci, che dicevi (Quartet 3er acte, després de l’ària Mimì).
. In un coupé (Dúo del principi del 4art acte fins poichè è morto amor…).
Colline, baix.
. Vecchia zimarra (Ària 4art acte).
Schaunard, Baríton.
. La banca di Francia… (1er acte fins …si beva in casa, ma si pranzi fuori!).
La partitura de cant i piano de La bohème triada per treballar el Curs de l’Escola d’Òpera de Sabadell serà la de l’editorial RICORDI.
NOTA IMPORTANT:
En el cas de que no es presentin aspirants a tots els personatges o el Jurat cregui que els que s’han presentat no son idonis, aquest podrà oferir-los als concursants que no hagin pogut accedir al personatge principal per al qual s’hagin presentat. Es farà el mateix per cobrir els personatges de Benoit i Alcindoro. Tindran els mateixos drets i obligacions per seguir el curs de professionalització que els guanyadors dels personatges principals.
Inscripció
5. Els candidats hauran de remetre a la Secretaria del Concurs, situada en el domicili de l’Associació d'Amics de l'Òpera de Sabadell, Plaça Sant Roc, 22, 2-1, 08201 Sabadell, la següent documentació:
a) La sol·licitud d’inscripció totalment complimentada.
b) Fotocopia del DNI (espanyols) o document que acrediti la residència a Espanya (estrangers).
c) Una fotografia recent mida carnet.
d) Certificat dels estudis musicals realitzats i acabats, expedit per un Conservatori Oficial, escola privada o professor particular.
e) Currículum acadèmic-artístic.
Igualment, hauran d’abonar els drets d’inscripció de 60 euros mitjançant ingrés en el compte corrent de la Fundació Mirna Lacambra–Xavier Gondolbeu.
Número de compte del Banc Sabadell
IBAN/BIC: ES22-0081-0900-8700-0376-2581
Nota: el resguard de l’ingrés en compte s’adjuntarà a la documentació abans mencionada.
6. La inscripció pot fer-se també per e-mail a la següent adreça:
fundacio.mlxg@escolaopera.info
7. Els candidats que participin sense pianista acompanyant, hauran d‘entregar el dia de l’assaig al pianista titular del concurs la partitura ben lligada de cant i piano corresponent a la peça de repertori lliure que hagin d’interpretar a la prova selectiva (obligatori).
8. Des de la publicació d’aquesta convocatòria s’estableix un termini d’inscripció que quedarà tancat a les 24 hores del dia 30 de juny de 2024 (considerant la data del mata-segells postal), durant el qual els participants hauran de remetre a la Secretaria del Concurs tota la documentació especificada a la base núm. 5, així com els drets d’inscripció abans mencionats. A partir d’aquesta data no s’admetrà, sota cap concepte, cap modificació de l’ària de lliure elecció que s’hagués indicat en el document d’inscripció.
9. L’ordre d’intervenció a les proves, com també la distribució dels torns d’assaig, serà establert per l’entitat organitzadora i es comunicarà via e-mail o WhatsApp als concursants el dia 1 de juliol de 2024.
10. Els assaigs i les proves pel concurs s’efectuaran al Teatre Principal de Sabadell (C/ Sant Pau, 6). Els assaigs seran als matins i les proves a la tarda a partir de les 16:00 h.
Els concursants que ho desitgin podran participar acompanyats per un pianista propi, al seu càrrec. En aquest cas hauran d’especificar-ho a la sol·licitud d’inscripció.
11. El Concurs constarà d’una prova selectiva que serà pública i tindrà lloc al Teatre Principal de Sabadell els dies 3 i 4 de juliol de 2024 i el 5 de juliol de 2024 es realitzarà la prova final.
12. Després de cadascuna de les proves i prèvia deliberació del Jurat, el Secretari d’aquest donarà a conèixer el veredicte i es comunicarà cada cop l’horari de la següent prova i assaig.
13. Prova final: els concursants que accedeixin hauran d’interpretar, a petició del Jurat i tants cops com aquest ho sol·liciti, diversos fragments individuals o de conjunt dels especificats en la relació de repertori obligatori.
14. En cas de quedar desert algun o alguns dels personatges i, en conseqüència, alguna de les places per el XXVIII Curs de Professionalització de l’Escola d'Òpera de Sabadell, l’organització podrà arbitrar unes noves proves per seleccionar el citat personatge o personatges en la forma que lliurement determini.
Premis
15. Els premis que s’estableixen per a aquest Concurs consisteixen en el dret de participar en el XXVIII Curs de Professionalització de l’Escola d'Òpera de Sabadell, de manera totalment gratuïta.
Un cop hagi finalitzat el curs i les representacions, es valorarà la possibilitat de participar en algun dels repartiments de les següents temporades d’Òpera a Catalunya per a aquells alumnes que hagin destacat durant el curs per la seva evolució i treball.
16. El citat Curs, consistirà en la preparació exhaustiva de cadascun dels personatges a càrrec de prestigiosos professors.
Obligacions dels seleccionats
17. Els alumnes del Curs hauran d’assistir als assaigs de la mateixa òpera que portarà a terme el repartiment professional per a les representacions del Cicle Òpera a Catalunya.
18. Per altra banda, els alumnes seleccionats assumeixen les següents obligacions:
. Assistir a totes i cadascuna de les classes i activitats que constitueixen el programa del Curs, excepte per causa justificada per escrit.
. Participar a les activitats complementàries que es puguin organitzar.
. Integrar-se en l’esperit de l’Escola d'Òpera de Sabadell, estudiant en profunditat l’autor, l’òpera i el personatge assignat.
. Igualment, ser alumne d’aquest Curs implica l’obligació de participar, sense remuneració, a la representació pública de final de curs de l’òpera La bohème de G. Puccini el 17 d’octubre de 2024. Aquesta funció està dedicada als estudiants d’institut, conservatoris i escoles de música i escoles d’adults de Sabadell i comarca, que hi assisteixen de manera gratuïta. Els alumnes de l’Escola tindran el número d’invitacions que precisin. També estan convidats crítics d’òpera i agents artístics.
NOTA IMPORTANT:
Organitzarem una segona representació de La bohème el dissabte dia 19 d’octubre de 2024, amb els mateixos alumnes de l’Escola, els quals rebran una remuneració per la seva actuació.
Varis
19. Les despeses ocasionades pel desplaçament necessari per participar en el Concurs seran a càrrec de cada concursant.
20. La Secretaria del Concurs disposarà d’informació sobre places d’allotjament a Sabadell i rodalies.
21. La inscripció del candidat al Concurs pressuposa, per la seva part, l’acceptació de les bases, així com les decisions del Jurat, que seran inapel·lables.
22. L’organització es reserva el dret, en cas de controvèrsia, d’interpretar aquestes bases segons el seu bon criteri.
23. Les decisions del Jurat son inapel·lables. Aquest actuarà d’acord amb les normes del seu propi reglament.
24. Durant el Curs, l’organització facilitarà allotjament gratuït als alumnes a Sabadell.
Calendari del Curs
Dijous 29 d’agost de 2024.
Inici del XXVIII Curs de Professionalització, que es desenvoluparà durant els mesos d’agost, setembre i octubre de 2024, finalitzant el Curs amb la representació de l’òpera La bohème de G. Puccini en el Teatre La Faràndula de Sabadell, el dijous dia 17 d’octubre de 2024.
Les classes del Curs s’impartiran de dilluns a dissabte (matins i tardes) i excepcionalment, els diumenges. Hi haurà assaigs amb orquestra i un assaig general dos dies abans de la funció amb tots els elements de la representació: decorats, vestuari, maquillatge, etc.
Matèries impartides en el Curs
. Interpretació musical.
. Estil musical.
. Dicció i fraseig.
. Emissió vocal.
. Perfeccionament de l’idioma.
. Interpretació escènica.
. Expressió corporal.
. Entorn històric.
Professors del Curs
. Daniel Gil de Tejada, director d’orquestra i de cor.
. Francesca Roig, professora de cant.
. Jordi Maddaleno, crític d’òpera a la premsa escrita.
. Pau Monterde, director teatral, professor de l’Institut del Teatre de Barcelona.
. Miquel Gorriz, actor, director teatral i professor d’interpretació.
. Jordi Vilà, director d’escena i professor d’interpretació.
. Professor d’italià.
. Andrea Álvarez, pianista i assistent musical.
. Juli Rodríguez, pianista i assistent musical.
. Viviana Salisi, pianista i assistent musical.
. Víctor Galiano, Pianista i assistent musical.
. Máster Class impartida pel tenor Eduard Giménez, cantant de reconeguda trajectòria internacional.
Direcció del Curs:
Mirna Lacambra Adjunt: FITXA INSCRIPCIÓ CONCURS ´MIRNA LACAMBRA´ 2024
|