|
Francesca Roig
Tècnica vocal
Biografia
Nascuda a Barcelona on realitza els seus estudis de música i cant i es perfecciona posteriorment amb els mestres Gino Becchi, Paul Schillawsky i Peter Harrison. Des del seu debut al Gran Teatre del Liceu la temporada 1979/80 amb Rigoletto i La traviata, és convidada a participar regularment en la programació del mateix, destacant produccions com Elektra, La fiamma, La Dama de Piques, Lohengrin, Manon Lescaut o La Vierge, de Jules Massenet, en el rol de Maria Magdalena (Palau de la Música) al costat de Montserrat Caballé i sota la direcció musical del mestre José Collado. D’altres participacions al Liceu són l’estrena a l’Estat de l’òpera Sly, de Wolf Ferrari, amb Josep Carreras, sota la batuta de David Giménez, i DiefFrau onhe schatten de Richard Strauss, amb Eva Marton i Peter Schneider al capdavant de l’orquestra.
Igualment, ha participat a les temporades d’òpera de diverses províncies espanyoles destacant el debut al Teatro de la Zarzuela de Madrid amb l’òpera Ermione de Rossini, el 1988, compartint cartell amb Montserrat Caballé i Chris Merritt, seguint-li altres títols com Adriana Lecouvreur, Suor Angelica, La Dama de Piques, Il trovatore, La traviata i Lucia di Lammermoor entre d’altres. El 1992 canta Die Walküre i Adriana Lecouvreur a Bilbao, aquesta darrera amb Mirella Freni i Jaume Aragall.
Prossegueixen temporades a Oviedo, Tenerife, Las Palmas, Madrid, Auditorio de Galicia (Cavalleria rusticana) i el debut al Festival Internacional de Peralada el 1996 amb La traviata sota la direcció escènica de Luis Iturri i musical de Marco Armiliato. L’estiu de l’any següent canta al Festival Internacional d’Edimburg la sarsuela La verbena de la Paloma de Tomás Bretón i el 2001 és cridada de nou a l’empordanès Festival de Peralada cantant Gianni Schicchi amb Joan Pons i dirigida musicalment pel mestre Miguel Ángel Gómez Martínez.
A la tasca en òperes cal sumar-li recitals, concerts i oratoris com l’Stabat Mater de Rossini al Teatro Arriaga de Bilbao, La Passió segons San Mateu de Johann Sebastian Bach al Palacio de Festivales de Santander, Die Letze Worte de Joseph Haydn al Teatro Falla de Cádiz o el Requiem de Mozart a l’Auditorio de Zaragoza. A més a més participà en el Simposi Internacional J. S. Bach en commemoració del 250 aniversari de la seva mort interpretant música barroca a l’Auditori de Barcelona.
Ha cantat sota la direcció de batutes de renom com les dels mestres Alberto Zedda, Romano Gandolfi, Marco Armiliato, Miquel Ortega, Antoni Ros-Marbà, Theo Alcántara, José Collado i Mark Ermler entre d’altres. Alhora, en el camp escènic ha rebut ordres de directors com Núria Espert, Emilio Sagi, Lluís Pasqual, Jacques Deflo, Michael Hampe, Hans Hollman, Mario Gas, Calixto Bieito, Andreas Homoki, Hugo de Ana, etc.
A l’actualitat participa regularment en concerts d’organitzacions benèfiques cantant acompanyada de col·legues i alumnes i amb la col·laboració dels mestres Manuel Burgueras, Manel Ruíz i Jordi Romero al piano. Es tracta de fundacions com la de Josep Carreras, Dr. Clarós, Silvestre, MAP i Pro Etiòpia i Togo. Des de 1997 exerceix una important tasca com a professora de cant, tècnica vocal i de respiració impartint Master Classes a Espanya (Madrid, Barcelona, Sevilla), Itàlia (Roma, Reggio Calabria, Vibo Valentia), França (Nantes) i el 2011 a Gdansk (Polònia). Igualment, ha format part del jurat de diversos concursos de cant com el Manuel Ausensi de Barcelona o el Francesco Cilea de Reggio Calabria. Alhora és cofundadora del Curs de Cant de Camerata Sant Cugat, l’any 2003, on des d’ençà participa activament.
|