Associació Amics de l´Òpera de Sabadell Associació Amics de l´Òpera de Sabadell
Associació Amics de l´Òpera de Sabadell
Òpera a Catalunya


Associació Amics de l´Òpera de Sabadell - Representacions
· Concerts
· Òperes
· Recitals

Associació Amics de l´Òpera de Sabadell - Representacions
· Temporada 2019 - 2020
· Temporada 2018 - 2019
· Temporada 2017 - 2018
· Temporada 2016 - 2017
· Temporada 2015 - 2016
· Temporada 2014 - 2015
· Temporada 2013 - 2014
· Temporada 2012 - 2013
· Temporada 2011 - 2012
· Temporada 2010 - 2011
· Temporada 2009 - 2010



Plaça Sant Roc, 22 2on 1a
08201 Sabadell
Barcelona . Espanya
Tel. 93-725 67 34
Tel. 93-726 46 17
Fax. 93-727 53 21
EMail: aaos@aaos.info

Macbeth

MACBETH

Giuseppe Verdi
29/04/2020 - 17/05/2020

Òpera en quatre actes (sobretitulada en català).

Text de Francesco Maria Piave, amb significatives aportacions del compositor, i basat en la tragèdia de Shakespeare (1605)

Estrenada al Teatre della Pergola de Florència, el 14 de març de 1847.



Representacions Repartiment Argument Article

Verdi, Shakespeare, turbulències escoceses oi una senyora amb la veu lletja

 

Verdi fou un home de teatre. I per força havia de ser-ho algú amb una carrera tan llarga (53 anys) i reeixida en el món operístic. No podem dir que sempre encertés a l’hora de triar els llibrets de les seves òperes, però si que podem afirmar que el seu instint era prou correcte. Els nombrosos llibretistes que varen treballar amb ell (26 òperes) es varen basar en obres de molts diversos, per origen i época, dramaturgs. Alguns d’ells ja formaven part de la historia, mentre que d’altres eren absolutament contemporanis i pertanyents de forma clara al moviment romàntic que, en aquells temps, dominava l’Europa literària de cap a peus.

 

Entre els subministradors d’arguments verdians hi trobem noms veritablement il·lustres: Voltaire (Alzira), Victor Hugo (Ernani, Rigoletto), Lord Byron (I due Foscari, Il Corsaro), Schiller (Giovanna d’Arco, I masnadieri, Luisa Miller, Don Carlo), Alexandre Dumas (La Traviata) o l’espanyol Duque de Rivas (La forza del destino). També hi trobem, però, el més gran de tots: William Shakespeare. Giuseppe Verdi va ser sempre un admirador de l’obra del genial dramaturg anglès (i qui no ho és!), aquell misteriós Shakespeare que tan bé va saber captar en els seus drames i comèdies les misèries i els sentiments humans, i que per tant han quedat per sempre més com Obres Mestres del teatre més pur. Encara que el compositor va considerar diferents projectes shakespearians per convertir en òperes (Hamlet i La tempesta, però també és ben sabut que durant gairebé tota la seva vida va somiar en adaptar El Rei Lear, sense arribar a fer-ho), les intencions només van donar fruit en tres ocasions: Macbeth (Florència, 1847), Otello (Milà, 1887) i Falstaff (Milà, 1893). I aquestes dues últimes, encara, a les darreries de la seva carrera. Dues obres insuperables per culminar tota la una vida, que deuen molt, també, al millor llibretista que mai va treballar amb Verdi, Arrigo Boito.

 

Parlem, però, de Macbeth, que aquesta temporada presenten els Amics de l’Òpera de Sabadell. Dins l’opus verdià és clarament un treball de joventut, d’aquells anomenats per ell mateix “Anys de galeres”, durant els quals va treballar a cor que vols amb l’objectiu de llaurar-se un nom en el món artístic. D’aquella época provenen una colla de drames foscos, moltes vegades amb arguments pesats i força incomprensibles. Macbeth, probablement és (i ben segur que és gràcies a la qualitat de la Font) la millor o una de les millors òperes verdianes d’aquells anys.

 

En la meva modesta opinió, Macbeth és l’obra més gran de Shakespeare, amb unes situacions i uns personatges que gairebé fan mal de tanta força que tenen. Crec que no diré cap mentida si afirmo que aquesta obra conté el gran personatge femení i dolent del teatre universal: Lady Macbeth. Aquesta senyora, que ni a l’obra teatral ni a l’òpera té nom, que es limita a ser una “senyora de”, és la força conductora i que dóna el gran dinamisme a tota l’obra. Sense ella, el seu marit no hauria mogut un dit per acomplir els seus ambiciosos objectius.

 

Tan dolenta és la Senyora Macbeth, que el mateix Verdi deia que buscava una soprano amb una veu lletja per interpretar-la. Bé, no ens ho prenguem al peu de la lletra. El personatge és interpretat per sopranos i fins i tot mezzosopranos dramàtiques que no cal que tinguin una veu lletja, però que li han de saber donar els colors foscos, les emocions tèrboles, matisacions una mica estripades i el caire sinistre i mig boig que traspua el personatge. Han de ser, a més, grans actrius.

 

Aquesta Senyora que no té nom, si que en va tenir en la història. Macbeth (o més pròpiament, Mac Bethad mac Findlaich) fou, efectivament, rei d’Escòcia, al segle XI (1040-1057) i sembla que sí que va eliminar el seu parent, el rei Duncan (no un home vell com en Shakespeare i Verdi, sinó algú molt més jove) per fer-se càrrec ell mateix de la corona escocesa. I sembla que qui tenia més drets a aquesta corona no era ell sinó la seva senyora, Lady Macbeth, que en realitat es deia Gruoach i era neta del rei Kenneth III. Macbeth va morir en batalla contra uns invasors procedents d’Anglaterra i va ser succeït pel seu fillastre, fill del primer matrimoni de Lady Macbeth, anomenat Lulach. Aquest només va duran un any escàs i va ser assassinat i succeït per Malcom III, el fill de Duncan, el mateix Malcom de l’obra de Shakespeare i de l’òpera de Verdi.

 

El rei Macbeth històric no és considerat un tirà i molt menys ens consta que Gruoach fos el monstre que ens ha pintat Shakespeare. No obstant, aquest ha estat per a ells dos el preu de la fama: qui els hi havia de dir a uns obscurs monarques escocesos de l’Edat Mitjana que arribarien a ser tan coneguts. Fama de malvats i sanguinaris, sí, però… qui no voldria haver retratat per Shakespeare?

 

Estimat públic: prepareu-vos a disfrutar de crims i bruixes, bogeria i aparicions. Només teatre.

 

JORDI TORRENTS

Director, guionista i presentador del programa “Parlem d’Òpera” a Ràdio Sabadell 94.6.

Membre de la Junta de l’AAOS


<< Tornar

Calendari

Anterior OCTUBRE 2019
Següent

DL DM DC DJ DV DS DG
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Dia amb activitat Dia amb activitat
Dia actual Dia actual

Obres

La Cenerentola

LA CENERENTOLA
Gioacchino Rossini
23/10/2019


La traviata

LA TRAVIATA
Giuseppe Verdi
19/02/2020


Macbeth

MACBETH
Giuseppe Verdi
29/04/2020


Patrocinadors
Generalitat de Catalunya Ajuntament de Sabadell Ministeri de Culura - Gobern d´Espanya Amb el suport de:
Col·laboradors
TV3 CatMúsica CatMúsica Hotel Urpi CatMúsica CatMúsica CatMúsica Quintana AdvocatsCatMúsica
Associació Amics de l´Òpera de Sabadell Associació d´Amics de l´Òpera de Sabadell
Plaça Sant Roc, 22 2on 1a . 08201 Sabadell . Barcelona . Espanya . T. 93-725 67 34 i 93-726 46 17 . F. 93-727 53 21 . E. aaos@aaos.info
© Copyright 2004 . Normes d´ús . Política de privacitat . Nota Legal . Política de cookies . Mapa Web . Nif. G58192709 . Produït per Anunzia
L´Associació . El Cor . L´Escola . Obres . Representacions . Multimèdia . Notícies . Tarifes . Fes-te Soci . Contacte
Òpera XXI