Associació Amics de l´Òpera de Sabadell Associació Amics de l´Òpera de Sabadell
Associació Amics de l´Òpera de Sabadell
Òpera a Catalunya


Associació Amics de l´Òpera de Sabadell - Representacions
· Concerts
· Òperes
· Recitals

Associació Amics de l´Òpera de Sabadell - Representacions
· Temporada 2023-2024
· Temporada 2021 - 2022
· Temporada 2020 - 2021
· Temporada 2019 - 2020
· Temporada 2018 - 2019
· Temporada 2017 - 2018
· Temporada 2016 - 2017
· Temporada 2015 - 2016
· Temporada 2014 - 2015
· Temporada 2013 - 2014
· Temporada 2012 - 2013
· Temporada 2011 - 2012
· Temporada 2010 - 2011
· Temporada 2009 - 2010



Plaça Sant Roc, 22 2on 1a
08201 Sabadell
Barcelona . Espanya
Tel. 93-725 67 34
Tel. 93-726 46 17
Fax. 93-727 53 21
EMail: aaos@aaos.info

Òperes


Temporada 2019 - 2020


Macbeth

MACBETH

Giuseppe Verdi
27/11/2020 - 29/11/2020

Òpera en quatre actes (sobretitulada en català).

Durada: 3h 15 min (inclou dos entreactes de 20 i 15 min).

Text de Francesco Maria Piave, amb significatives aportacions del compositor, i basat en la tragèdia de Shakespeare (1605)

Estrenada al Teatre della Pergola de Florència, el 14 de març de 1847.



Representacions Repartiment Argument Article

Macbeth: assassinats, visions i bruixes

La desena òpera de Verdi va suposar la seva primera aproximació a Shakespeare: el seu principal referent literari. Aquesta òpera representa un dels paradigmes de la passió de poder i s’ha considerat una “òpera senza amore”, que atrapa per la construcció psicològica dels personatges principals. Se serveix d’intel·ligents combinacions instrumentals i solucions formals com el trencament de la “solita forma” o scena (recitatiu-aria-cabaletta), transicions inesperades, un abundant ús de tonalitats en mode menor per dotar l’obra d’un caràcter sinistre i d’una integritat dramàtico-musical nova en Verdi, que s’afermarà a partir de Rigoletto -tot i les temptatives a Luisa Miller-.

En aquest sentit, l’ús dramatúrgic de l’ornamentació vocal i el caràcter di bravura de Lady Macbeth –amb més pes que en Shakespeare- en reflecteixen l’avidesa i ambició com en l’escena del sonambulisme de l’acte final, “Una macchia e chi tuttora”. De gran complexitat estructural, aquesta confessió del crim que ha dut el matrimoni al poder juga amb presència del corn anglès com a instrument sígnic del dolor, sobre un obstinat de semicorxeres en l’orquestra clausurat per un Re bemoll en ppp. El rol exigeix un registre agut brillant, agilitat, un centre ample i mal·leable així com gran dicció pels passatges recitats.

El cor, tractat com un tercer personatge, també presenta pàgines emblemàtiques com el “Patria oppressa” dels refugiats i exiliats a l’acte IV i les escenes de bruixes. La música d’aquestes resulta convencional, enjogassada i gens esfereïdora -tot i la tempesta inicial a l’acte I- en una rara barreja de recursos tràgics, còmics i grotescs. Però assoleixen un pes infreqüent en la tradició italiana i canalitzen l’element sobrenatural, visionari, els encanteris, els maleficis i les al·lucinacions dels personatges.

Entre aquestes al·lucinacions sobresurten les de Macbeth quan veu una daga ensangonada (acte I) en accedir a cometre el primer crim, i durant el brindis de l’acte II quan se li apareix Banquo ja mort. Ni Lady Macbeth el pot asserenar; i acabarà clamant “Pietà, rispetto, amore”, consumit per la soledat i els remordiments en una ària estructurada en tres parts (ABA’) que contrasta el lirisme (A) amb l’exaltació dramàtica de la secció central (B). Exigeix un fraseig acurat, bon fiato per al cant lligat, un centre ample i un timbre dens i fosc, que s’ha d’aparellar a unes grans dots escèniques que el retratin com a heroi, assassí i paranoic. Tot un monarca perdut per l’enveja i l’ambició, conscient del seu fracàs, implora pietat i respecte demostrant que el poder corromp quan no s’exerceix des de la responsabilitat i la consciència. Però hi ha coses que, avui dia, només succeeixen a la ficció.

 

Albert Ferrer Flamarich                 

Musicògraf, historiador de l’art, crític del Diari de Sabadell i col·laborador dels programes “Parlem d’òpera” i “L’espia de Mahler” a Ràdio Sabadell 94.6 FM.


<< Tornar

Calendari

Anterior NOVEMBRE 2024
Següent

DL DM DC DJ DV DS DG
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Dia amb activitat Dia amb activitat
Dia actual Dia actual

Obres

No hi han representacions.
Patrocinadors
Generalitat de Catalunya Ajuntament de Sabadell Ministerio de Cultura y Deporte - Gobierno de España Diputació de Barcelona Fundació Banc Sabadell
Col·laboradors
TV3 CatMúsica CatMúsica Hotel Urpi CatMúsica CatMúsica Quintana Advocats Obra Social
Associació Amics de l´Òpera de Sabadell Associació d´Amics de l´Òpera de Sabadell
Plaça Sant Roc, 22 2on 1a . 08201 Sabadell . Barcelona . Espanya . T. 93-725 67 34 i 93-726 46 17 . F. 93-727 53 21 . E. aaos@aaos.info
© Copyright 2004 . Normes d´ús . Política de privacitat . Nota Legal . Política de cookies . Mapa Web . Nif. G58192709 . Produït per Anunzia
L´Associació . El Cor . L´Escola . Obres . Representacions . Multimèdia . Notícies . Tarifes . Fes-te Soci . Contacte
Òpera XXI